Hem  Medlemmar  Om oss  Forum  Våra resor  Kontakta oss  Login

SKOTTLAND 2000

8 juni  Dag 1

Vi träffas alla (nästan) kl.½9 vid färjeterminalen. Instuvade i små bås under bildäck känner vi att nu är vi på G.

Till puben ombord. Redan före 12 har vi druckit ett oräkneligt antal öl och stämningen är på topp. Det och tack vare våra enhetliga T-shirts gör att vi snart blir välkända ombord.

Korv lunch, och senare a´la carte middag. Vid läggdags känns det att vi verkligen lärt känna varandra.

9 juni  Dag 2

Vissa av oss mår som man förtjänar. Som grädde på moset börjar det regna direkt vi kört iland. Kör A68 tills vi blir stoppade av MC olycka och tar A7 mot Whitechraig där vi äter dagens soppa som är en morotsvariant och en öl.

Ösregn när vi åker in i Edingburgh. Missar adressen i rusningstrafiken. Fribergs MC stoppar. Ronnys MC ramlar och kopplingshandtaget går av. Missmodet stiger, men precis då kommer vi fram till Glenmore Place och Averon Guest House. Tja… 5 man i ett rum och inte en spik att hänga alla våta kläder på, toa och dusch i en garderob. Sedemera skulle det visa sig att frukosten tog en timma. Men, ok, det regnade inte in.

Ut på kvällen till Rose street i centrum och äter middag på en pub. Räkcoctail till förrätt och Haddoc till huvudrätt förvandlades till var sin rätt med rödvin till. Hmm… Annars bra. Promenerar till the Castle samt lyssnar på säckpipekonsert.

Pubsväng efter och Friberg skall vänta utanför. Han försvinner som vanligt men lyckades efter längre taxiresa förenas med oss. Sedan är det snarkdags dag 2.

10 juni   dag 3

Solsken. Åker M90 över Fourth Bridge till Burnt Island där Kenta lämnar över en flaska aquavit till Rita. Vidare A915 till S:t Andrews. Rastar och promenerar bland ruinerna. Sedan vidare på A91 över Tay Bridge till Dundee där vi äter championsoppa på Cooper Angus. Åker A923 till Pitlochry där det inte är långt till Edradour, som är världens minsta destilleri. Fin visning, men introduktion på japanska! Handlar whisky i shopen och åker tillbaka till Pitlochry.

Där tar vi in på Craigatin House & Courtyard. Det skall visa sig vara den bästa login på hela resan. Vi blev mycket väl mottagna och ett rum hade t.o.m. bubbelpool.

På puben såg vi EM matchen Sverige – Portugal som slutade 1-2. Godnatt. Men det blev bättre framåt natten, med liveband och eget deltagande. Discot efteråt var knökfullt, men allt gick lugnt till.

11 juni   dag 4

Mest sol, ett par droppar regn. Kör A924 genom bl.a Kirkmichel, där folket i byn vinkar åt oss. A93, formationskörningen fungerar allt bättre. Åker genom flera skidorter och det är snö på vissa toppar. Får överallt på dom gröna bergssidorna. Ett får vilar med fötterna i vädret. Det gäller att ta det lugnt. Härliga race i visa backar, men det blåser en hel del på topparna. Kontaktlinsbyte fungerar med gemensamma insatser.

Soppdags i Tonintoul. Purjulök och potatis. Sedan till Glenlivet och tittade på utställningen. Ingen produktion på söndagar.

Nästan framme Dufftown får Thomas soppatorsk och blir hjälpt av Ronny. På Fife Arms Hotel blir vi mottagna av Fred och Betty med en bricka whisky. Jättefint hotell med plats för motorcyklarna på gården, vaktade av schäfer. Äter middag på hotellet.

Sedan till John på Glenfiddich Café´och dricker öl och whisky. Därefter till nya pubar med John och Joyce.

På natten tror Ronny att Ola startat HD:n, men det var bara snarkningar.

12 juni   dag 5

Sol. Efter frukost kl.8 drar vi mot Keith. A95 mot Grantown-on-Spey och till Glenfarclas Distillery. Visning och provsmakning. Ett av endast 3 privatägda destillerier.

Soppan i Aviemor blir minestrone. Mot toppen av det högsta berget i Highlands, Caingorn Mountains kör vi i hård vind. Stannar vid skidanläggningen och beundrar den fina utsikten.

Småvägar till Glen Grant där vi får en mycket fin visning av kvinlig guide. Dagens Fribergare: I en paus i visningen frågade guiden. Anything you are woundering about? Det var helt tyst. Då frågade Hans: Are you merried? Guiden vågade inte fråga mera.

A941 till Dufftown. Glenfidich Distillery besöks promenerande.

Vi hade reserverat middag på Glenfidich café´och den skall vi sent glömma. 3-rätters där man var mätt redan efter förrätten. Allt mycket gott med viner, öl och whisky. John, Carren och Joyce gör sällskap med oss efteråt. Går på pub där Friberg förlorar i pool mot Joyce.

13 juni   dag 6

Sol. Varmt. Storm. Den värsta på 30 år i Scotland. Tvekande börjar vi resan mot Pennan. A920 mot Huntly och A97 till Mc Duff. Medvind gör resan lätt. Överallt ligger avblåsta grenar och löv. Stormen hade fällt ett träd över vägen, så vi får vänta medan man röjer. Åker mycket vacker väg efter kusten via Garden Town till Pennan. Vilken härlig by. Purjulök och potatissoppa på Pennan Inn. Filmen Local Hero är inspelad där.

Vi kunde åkt en sväng före lunchen, men dagens Fribergare blev en snabb ölbeställning precis när vi bestämt åka vidare. Kastvindar lyfte Olas hjälm långt ut i Atlanten, men gungade in med vågorna. Tur.

A95 till Keith, A941 till Dufftown. Vissa sträckor blev en mardrö m i stormen. Krister tappade MC-låset efter vägen, men trots gemensamma insatser lyckades vi inte hitta det.

Hemma igen tar Kenta med Joyce på snabb MC tur.

John lovade göra en lätt middag på kvällen, men... Ett fåtal av oss lyckades länsa tallriken. F.ö bestod förrätten av haggish, fårmage. Ny pub efter maten. Fiolafton med komiker som drar goa´vitsar. Lite för tungt för oss så vi drar vidare mot nya pubar.Vissa gör stan och kommer hem vid 3.

14 juni   dag 7

Sol, vx moln. Tänkte lämna Dufftown vid 9. Det blev inte så. Det var en ratbike som inte ville starta. Det blev Balvanie Street-puttar-racet en stund innan Harley sången ljöd igen.

Åker A96-A90-A92 efter kusten. Lunchar med lammsoppa på Travel Inn. Över Tay Bridge till Kentas stamställe på Burnt Island. Dom kan inte ta 10 personer men ordnar plats via tel. på The Aberdour Hotel i Aberdour. Kanonställe. Efter en stund i stan pratande med boulespelare och pubbesök är vi kända i hela stan som ” The Ten Sweedes”.

Några av oss hade en helkväll vid poolbordet med många skratt och upptåg. Byxryck, hårda matcher och många skratt blev det. Andra tog taxi till pub i närbelägen by med carriociefest. Många öl där med. Till slut var vi alla i säng.

15 juni   dag 8

Harley-run idag med. Härlig resa till Catcelugh och lunchsoppa med purjulök och potatis.

A696 söderut. A1058 till Tyne Side där vi hittar B&B mitt i centrum på 3 olika ställen, alldeles intill varandra.

Typisk engels semesterort med vacker strandpromenad. Pizzamiddag-engelsk typ.

Puben ställer upp med storbilds TV till matchen Sverige – Turkiet. Den slutar 0-0. Godnatt igen. Och det blev tidig sänggång för oss alla.

16 juni   dag 9

Sol. Ligger så länge vi orkar men vid ½10 drar vi till ett shoppingcenter vid färjeläget. Fördriver tiden med öl och naturligtvis soppa. Tomat denna gång. Ombord vid 15 och commodore class på övre däck – men 4 i varje hytt. Försöker med ölkväll, men det tar sig inte riktigt. Härlig buffe´middag som Krister bjuder på. Tidig kväll idag med.

17 juni   dag 10

Transportsträcka. Ser Toy Story 2, Kenta bjuder. Hemma i Göteborg stannar vi på kajen och tar farväl. Planerar nästa möte.

Fakta

Resan var 157 mil. En av oss blinkade mer än de andra. Någon köpte 7 whiskyflaskor. Alla smugglade. Kenta var en otrolig kartläsare. Alla blev vi jätteduktiga på att åka i kedja. Vi blev mycket bra kompisar.

Vi var: Hans Friberg, Lars-Eric Jansson, Kenth-Åke Johansson, Andreas Johansson, Ola Höckerbo, Ronny Josgård, Thomas Olsson, Krister Andersson, Reinhold Loong och jag som försökt få med så mycket som möjligt i denna resume´ Kurt-Åke Johansson.