Hem  Medlemmar  Om oss  Forum  Våra resor  Kontakta oss  Login

SKOTTLAND 2005

>>>

4 Maj

Grabbarna samlas vid kvart över åtta på infarten till incheckningen. Alla spända på vad resan kommer att bjuda på. Efter en del pappersarbete vid incheckningen och klisterlapp på hojen fick undertecknad en kurs i var gränsen för Sverige går då tjänstemannen ville se passet. Hojarna rullar ombord och blir rejält surrade. Det är frågan om en mycket kort stund innan sällskapet samlas och intar den första malthaltiga drycken i den lilla puben på styrbordssida.

Dom nya fräscha tröjorna är uppackade och påtagna vid denna högtidsstund. En lunch börjar hägra framåt ett tiden och herrarna äntrar restaurangen för en mycket rejäl lunch. Eftermiddagen tillbringas i goda vänners lag + en del andra också som vill vara med i sällskapet typ Ducati skåningen osv.

Båten lägger till en stund i Kristiansand innan vi styr mot Newcastle. Klockan 19 väntar en 3 rätters middag av varierande slag, beroende på vad man valde. Man kan säga att Gurksoppan som serverades för en del av oss satte sina spår i denna resa + i heltäckningsmattorna på båten. Det började gunga lagom till efterrätten. Då tog denna början på resan en lite annan karaktär. Det börjar bli svårt att röra sig kan man säga. En del av oss infann sig i nattklubben för att försöka fortsätta kvällen på ett någorlunda vettig början på resan och kanske se till så att detta gungar lite i motfals. Andra, inkluderat mej själv, fick dra sig tillbaka till hytten för att inta viloläge.

Det som sedan utspelade sig denna hytt är lite diffust men i korthet kan man säga att en del av oss mådde inte riktigt bra. Någon tänkte att man kanske borde ta en tablett för att kompensera men tabletten han väl inte passera övre magmunnen innan den fick sällskap av en 3 rätters på väg åt andra hållet. En annan ropade efter en kudde, för han fick ont i rumpan av dusch golvet. En tredje fick fly hytten för att hitta ett lämpligare ställe att vänta ut Nordsjöns bistra natur. Att det kan vara trevligt med lite gungeligung i kojen när man skall nanna är ju en sak, men det här var ju riktigt löjligt. Efter midnatt ebbade vågorna ut och vi kunde få vila ut några timmar under natten.

" Ena synd på den fina maten !!"

5 Maj

På morgonen var dom allra flesta ovanligt pigga. Frukosten intogs dock med en viss försiktighet. Framme i Newcastles hamn vid 10 tiden. Hojarna hade klarat sjögången finfint. Nu väntade spännande manövrar då sällskapet skulle svänga över på fel sida i c:a 200 mil.

Det gick förvånansvärt bra. Jimmy hade ju programmerat GPSn och nu skulle den få bekänna färg. Det gick väl .... sådär kan man säga. " Speed up your journey, go the Tyne tunnel" stod det på en skylt strax före vi körde fel. Vi skulle inte åka genom någon tunnel. För säkerhet skull gjorde vi det en gång till. Tillbaks!

Till slut kom vi rätt och lämnade oss detta inferno av rondeller bakom oss. För att styra in på A1 och norröver mot Edinburgh. Det blåste en del så man fick hålla tungan rätt i mun. Även killarna med mycket krom hade stora problem med kastvindarna.

"Måste käka snart" var det någon som sa. Vi körde över gränsen till Skottland innan vi rullade in i Reston för hitta ett ställe som bar namnet "The Red Lion". Lustigt att när man vill fråga om vägen så behöver man bara se lite vilsen ut för att hela byn skall komma springandes.

Kyparen frågade någon i sällskapet om vart vi var på väg. -To Scotland fick han till svar. -Mate, you are in Scotland !! HöHö !!

I Puben serverades morotssoppa med bröd + öl i olika valörer. Utsökt soppa!! Puben var lite av ett museum. Kamera museum. Många fina modeller. Kvarglömda måntro?? Kökspersonalen visade ett stort intresse av cyklarna då dom vara snabba ute för att inspektera.

När vi körde vidare vinkade de så glatt. Härligt folk!! Efter en liten sväng på landsbygden tog vi oss ut på A1 igen för att ta oss till Edinburgh. Framme på Main street i Aberdour var vi vid halv 5 tiden. Jimmy fick reda på, av GPSen, att hotell Aberdour låg nu på vänster sida. Å de gjorde det.

Första ölen hägrade och det tog inte många minuter innan alla satt på den lilla puben. En rejäl promenix i omnejden var väl värt lite energi. Aberdour castle med sina trädgårdar. Den lilla byn med sin boul bana. Skottarna är bra på att anlägga gräsmattor. Middagen fick hotellet stå för och senare på kvällen gick "Cedrics Pub" Skulle finnas ett biljardbord här.. men inget hittade vi.

6 Maj

Med en suktande och febrilt vinkande hotell ägerska bakom oss mullrade vi ut på Main street för att rulla på M90 mot Perth. Vi rullar snabbast möjligt av motorvägen när vi tagit oss en bit. Nu väntar härliga vägar som leder oss upp i Högländerna.

Framme i Spirit of gleenshe känner en del av oss igen sig. Så vi svänger av och stannar till vid ett fik. Ja,  Man kan väl säga att det var både ett fik, souvenireshop, restaurang och bensin mack.

Först tankar vi upp hojarna för att vara säkra på att alla skall
kommer fram till Dufftown utan problem. Till vår hjälp har vi en ung herre i kilt som snällt håller räkningen på litrarna.

Ett klister märke i monteras i entrén. Och fika vid den varma spisen innan vi puttrar vidare. VI fortsätter över dom höga gröna kullarna. Det blåser riktigt kraftigt när vi kommer fram till Lech. En skidort vid vägen som faktiskt serverade oss dagens soppa.
På väg igen, men nu i nedförsbacke. Strax innan Dufftown svänger Herr Wandroph av den stora vägen in på en liten sketväg.
Man kunde se att gubbarna börjar vrida sig lite i sadlarna.
Va gör han nu då?? Vägen visade vara en liten lokal fårstig in till Dufftown.
Framme hela å rena framför infarten till Fife arms hotell börjar färgen komma tillbaks igen i ansiktena. Här skulle Fred å Betty få härberera oss för ett par nätter.

Några av oss mindes förra gången då Fred kommit ut med en bricka med Wiskey till oss. Det skulle sitta fint.
Den brickan lyste med sin frånvaro. Någon frågade Fred varför.
-Kom jag med wiskey!! Då måste jag varit bra full !!

Middag på Fife. Riktigt härlig skotsk mat. Härligt. Sedan besökte vi John på Glenfiddich café.
John var väldigt glad att se oss och när vi beställde en middag till i morgon så lovade han att det skulle bli något alldeles extra.
Innan lägg dags gick en del av oss till Fife arms puben.
Andra somnade in i bingen.