Hem  Medlemmar  Om oss  Forum  Våra resor  Kontakta oss  Login

WALES 2010

Lördag 8/5

Vi samlades som vanligt ihop inför årets resa, denna gång på terminalen med väntande båt som skulle ta oss till Fredrikshavn. Vädret var lite kallt, men vad spelar det för roll för en biker!

Årets t-shirt delades ut till alla förväntansfulla resenärer och båten äntrades med buller och bång!

Frukost och en pilsner inmundigades på båten, lite underhållning och möhippa/svensexa förgyllde vår resa.

Resan började och vi styrde kosan mot Esbjerg, 27mil blev till slut 35 tack vare Pelles trollerilåda – regn och rusk
på motorvägen blev det, men till slut var vi framme vid färjan till Harwich.

Kurt-Åke frös rejält och var blöt som en katt men efter ombordstigning och en whisky var ordningen återställd!

Söndag 9/5

Vi åt en god frukost på båten och sedan väntade ett antal mil med vänstertrafik.

Senare på eftermiddagen kom vi fram till hotell Holiday Inn i Stevenage, och vi parkerade våra hojar
på handikapparkeringen med hotellets godkännande.

På kvällen åt vi god kryddig mat på en mongolisk restaurang – gott!

Ett antal pubar fick vi avnjuta innan kvällen var slut.

Måndag 10/5

Efter att ha blivit fotograferade av hotellchefen styrde vi vår kosa mot Swindon via Ipswich. För alla som gillar rondeller är detta paradiset! Hade vi inte haft GPS hade vi snurrat runt där ännu!

Vi åkte genom universitetsstaden Oxford och fick njuta av alla fina och kulturella byggnader.

På eftermiddagen hittade vi vårt hotell Express by Holiday Inn, och efter lite dividerande blev vi hänvisade till ett parkeringshus
lite längre bort på gatan.

Tisdag 11/5

Efter en god frukost begav vi oss iväg till parkeringshuset för att packa våra hojar. Till allas förvåning hade fru LappLisa satt sina bomärken på alla hojar.

Men – som tur är har Wales inget samarbete med Sverige när det gäller p-böter så vi behövde inte skära ner på ölkonsumtionen under resten av veckan.

Dagens resa gick mot Pembroke, och på vägen dit stannade vi vid Penderyn Destillery som är det enda som finns i Wales.

På eftermiddagen når vi fram till Lanphey Court Hotel som låg väldigt mysigt på landsbygden.

Onsdag 12/5

Dagen bär ut mot kusten, och vi äter dagens soppa och en kall öl på ett av alla mysiga motell längs vägen.

Efter 20 mil i sol, hagel, regn, sol så kom vi fram till hotellet som mer liknade ett slott och var byggt 1601.

Middagen intogs på hotellet, någon åt fish&chips, några andra åt kyckling.

Kvällen avslutades på hotellets pub där vi drack god öl serverad av vår bartender som påminde om Manuel i Fawlty Towers.

Torsdag 13/5

26mil, mycket motorväg, ca 15-16mil – sedan småvägar genom pittoreska byar.

Dagen soppa blev en svampsoppa med smör och bröd.

Tar in på nytt slott, men bor nu i annexet i parken. Äter på lokal pub tvärs över gatan, för undertecknad starter med räkor,
sedan salmon(lax) med färsk potatis.

Natti, natti kl. 22.00

Fredag 14/5

Frukost på hotellets restaurang, sedan börjar resan mot Harwich och färjeterminalen.
Stannade och sträckte på benen och käkade toast med cocacola.

Vi fortsatte 3km , sedan var det potatissoppa med mumsig öl.

På färjan dricker vi förkväll i väntan på buffé, sedan en go buffé som skulle vara billigare än ála carte, jojo,
det blev ca 520SEK.

Kvällen bjöd på lite underhållning, Manuel from Barcelona (Faulty Towers)

Lördag 15/5

Det blev en billig frukost, sedan var det dags att packa prylarna och dra till bildäck för vidare färd. Vi åker iväg över Danmark i ösregn och hittar dagens lunchställe där vi äter Hackeböff och en go dansk öl! Färden går vidare mot
Fredrikshavn där vi blöta men glada över vår resa äntrar färjan hem till Göteborg!